Een Japanse auto importeren, wat moet je weten?

Heb je altijd al gedroomd van een mooie Japanse auto? Japanners staan erom bekend dat ze heel goed voor hun auto’s zorgen. Bovendien hebben ze dankzij het gunstige klimaat minder last van roest dan in koude landen zoals Nederland. Zelfs de onderkant van Japanse auto’s zijn normaal gesproken roestvrij. Vooral luxe auto’s zijn vaak voor heel gunstige prijzen te koop in Japan. Het importen van een auto uit Japan hoeft dus niet alleen maar bij een droom te blijven.

Het voordeel van een jong gebruikte auto uit Japan

In Japan is het financieel aantrekkelijk om regelmatig je auto in te ruilen voor een nieuwer model, Japanners kunnen hierdoor namelijk profiteren van extra belastingvoordeel. Dit is uiteraard ook zeer gunstig voor de kopers van deze jong gebruikte auto’s.

Auto import Japan succes verhaal
Trotse eigenaar van een Mazda RX7 FD3S uit Tokyo

Daar komt nog eens bij dat Japanse auto’s een relatief lage kilometerstand hebben voor hun leeftijd. Japanners rijden minder in hun auto’s omdat autorijden in Japan een stuk duurder is dan bij ons. Bovendien is het in Japan niet zo gebruikelijk om met de auto naar het werk te gaan, daardoor worden auto’s vaak alleen voor vrijetijdsdoeleinden gebruikt.

Hoe kun je een auto uit Japan aanschaffen?

Het aanschaffen van een auto via een autoveiling in Japan wordt steeds populairder. Behalve betrouwbare Japanse merken (zoals Nissan, Honda, Subaru en Toyota) vind je ook veel luxe auto’s van internationale topmerken op Japanse veilingen, zoals Porsche, Mercedes, BMW en Bentley bijvoorbeeld. Ook het kopen via een autodealer is een goede optie. Om te zorgen dat je met een betrouwbare dealer te maken hebt, kun je het beste eerst controleren of een dealer is aangesloten bij het JUMVEA (Japan Used Motor Vehicle Exporters Association) en een licentienummer van de lokale autoriteiten heeft.

Wanneer je geen dealer vindt die de door jou gewenste auto op voorraad heeft, kun je ook vragen of een dealer voor je naar de veiling wil gaan. Er worden dagelijks vele duizenden auto’s geveild in Japan dus het zou mogelijk moeten zijn om binnen afzienbare tijd de auto van je dromen te vinden.

Vóór het bieden is het natuurlijk belangrijk om duidelijk af te spreken hoeveel je maximaal wilt besteden. Hou hierbij rekening met het feit dat je ook kosten zult maken om de auto thuis te krijgen. Je zult te maken krijgen met administratiekosten, douanekosten, transportkosten en uiteraard BTW en invoerrechten.

Wat moet er nog gebeuren in Nederland?

Nadat je auto in Nederland aan is gekomen, zal hij hoogstwaarschijnlijk moeten worden getectyleerd. Dit is het laten uitvoeren van een roestbehandeling voor het carrosserie, geen overbodige luxe gezien het natte en koude Nederlandse klimaat.

Indien het stuur aan de rechterkant zit, zul je de koplampen moeten laten ombouwen, zodat ze de juiste kant op schijnen. Het is belangrijk dat ze naar rechts schijnen in plaats van naar links.

Tenslotte moet de auto worden voorzien van een Nederlands kenteken. Hiervoor zul je de auto moeten laten keuren bij de RDW.